Dit het ontwerp voor het blog Mama met Passie. Kennen jullie Mama met Passie al? Met haar 10.000 unieke bezoekers en ruim 2.900 volgers op instagram, timmert Angela Lodder stevig aan de weg als blogger. Als je haar blog www.mamametpassie.nl leest weet je het direct: dit is real life. Angela vertelt eerlijk over wat het ouderschap met zich meebrengt. De hoogte en diepte punten. En daar hou ik van! Vandaar dat ik ook heel blij was dat ik haar nieuwe logo en huisstijl mocht ontwerpen.
Huisstijl ontwerp blog en personal branding
Als blogger vertelt Angela alles vanuit zichzelf. Het is daarom heel belangrijk dat haar logo en huisstijl perfect bij haar passen. Het is namelijk de ultieme vorm van personal branding. Daarom hebben we tijdens de briefing lang stilgestaan bij wie zij is, wat ze wil uitstralen en welke toekomstplannen ze heeft. Ik ken Angela intussen een aantal jaar. Dat was in deze fase een groot voordeel. Toch was het doornemen van de vragenlijst erg belangrijk. Niet alleen leerde ik veel nieuwe dingen over Angela, maar ook zijzelf werd af en toen flink aan het denken gezet.
Een stoer ontwerp van de huisstijl
Waar denk jij aan bij zwangerschap, baby’s en kleine kinderen? Ik aan de kleuren roze en blauw, fluffy teddyberen en zachte witte dekentjes. Maar dit past totaal niet bij Angela, en ook niet bij mij. Maar het laat wel zien waarom een briefing heel belangrijk is. Het is namelijk een manier om samen aan hetzelfde doel te werken. In dit geval een stoere en heldere huisstijl!
Sfeer en Stijl
Met de omschrijving stoer en helder kun je alle kanten op. Uiteraard had Angela zelf al wat ideeën die we verzameld hebben op een Pinterestbord. Met deze beelden en de antwoorden uit de briefing heb ik moodboards gemaakt. De drie borden hadden allemaal hetzelfde thema uit de briefing maar de kleuren en afbeeldingen waren totaal anders. Zodoende gaf de keuze van Angela sterk richting aan mijn eerste schetsen.
De onderdelen van de huisstijl
Een logo moet aan een aantal technische eisen voldoen, daar lees je binnenkort meer over. Daarnaast had Angela ook een technische wens. Haar huidige logo was namelijk heel breed en dit kwam niet mooi uit op haar website. In de schetsen kun je zien dat dit probleem al verleden tijd is. Maar een huisstijl is meer dan een logo. Dit zijn andere belangrijke elementen waar je over na moet denken:
- Plaatsing van het logo
• Kleuren
• Fotografie en illustraties
• Gebruik van fonts - Verhoudingen
- Materiaal keuze
- Patronen
Angela’s keuze is gevallen op logo twee. Ook mijn persoonlijke voorkeur dus dat is heel fijn. Persoonlijk vind ik het waterverfeffect wat je tegenwoordig ziet erg leuk maar het komt te veel voor, zeker bij bloggers. Hierdoor is het logo veel minder onderscheidend. Een ander voordeel is dat het logo in negatief veel mooier is en het beeldmerk apart te gebruiken is. Er is nog een reden dat ik een voorkeur had voor dit logo. Namelijk het gebruik van de denim achtergrond. Dit is zo stoer!
Templates Instagram en Facebook
Een blogger gebruikt andere middelen dan een winkeleigenaar. Voor mamametpassie.nl maakte ik ook een template voor haar Instagram- en Facebookaccount als onderdeel van haar huisstijl.
Huisstijl ontwikkeling
Bekijk de blog van www.mamametpassie.nl voor het eindresultaat. Wil je zelf ook een nieuwe huisstijl laten ontwerpen voor je blog? Of heb je een andere mooie onderneming? Ik help je graag. Je vindt mijn contactgegevens op deze pagina.